وبلاگ تخصصي آموزش حسابداري
وبلاگ تخصصي آموزش حسابداري

منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو
دی 1392
خرداد 1392
فروردين 1392
بهمن 1391
دی 1391
آبان 1391
خرداد 1391
اسفند 1390
دی 1390
نويسندگان
محمد تيموري
ولي حسن پور
کد هاي جاوا


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 4766
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1


كيفيت سود  <-PostCategory-> 

مقدمه

نقش اصلی اطلاعات حسابداری در بازارهای مالی فراهم کردن زمینه­های لازم برای تخصیص بهینه­ی منابع است. در پی رسوایی­های مالی اخیر، اطمینان و اعتماد سرمایه­گذاران به سیستم گزارش­گری مالی ضعیف شده و کیفیت سود به عنوان یک عامل مهم در تعیین اعتبار و قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده پدیدار گشت. در نتیجه، تعیین کیفیت اطلاعات حسابداری و نتایج حاصل از آن، مورد علاقه­ی سرمایه­گذاران، مدیران، قانون­گذاران و تدوین­کنندگان استانداردها است. تحلیل­گران مالی، مدیران و سرمایه­گذاران در سال­های اخیر به گزارش سودآوری شرکت­ها توجه زیادی داشته­اند. مدیران علاقه­مند به حفظ رشد سود هستند زیرا، پاداش آنان اغلب به سود شرکت وابسته است. سود حسابداری و اجزای آن از جمله اطلاعاتی محسوب می­شود که در هنگام تصمیم­گیری توسط افراد در نظر گرفته می­شود. سود حسابداری مبتنی بر ارقام تعهدی از نظر بسیاری از کاربران اطلاعات صورت­های مالی، ابزاری برای سنجش عملکرد شرکت­ها محسوب می شود. منظور از ارزیابی عملکرد شرکت­ها ارزیابی کلی وضعیت مالی و نتایج عملیات برای تصمیم­گیر­ی­های منطقی است.  

سهام­داران که مهم­ترین گروه کاربران اطلاعات صورت­های مالی هستند منافع خود را در اطلاعات سود جستجو می­کنند . سود حسابداری نشانه­ای است که موجب تغییر باورها و رفتار سرمایه­گذاران می­شود . کیفیت سود می­تواند در گزارش­گری مالی اطمینان سرمایه­گذاران را در بازارهای مالی تحت تاثیر قرار دهد. از عوامل مهم مؤثر در کیفیت سود می­توان به روش­های متعدد حسابداری، نارسایی­های موجود در فرآیند برآوردها و پیش بینی­ها، اختیار عمل مدیران و تاثیرپذیری سود از مبانی گزارش­گری و صلاح­دید مدیران اشاره کرد. عبارت کیفیت سود به توانایی مدیران در استفاده از اقلام اختیاری در اندازه­گیری و گزارش­گری سود اشاره دارد. اقلام اختیاری ممکن است شامل انتخاب از بین اصول یا استانداردهای حسابداری و به کارگیری برآوردها و زمان­بندی معاملات برای شناسایی اقلام غیرعادی در سود باشد.

در طول سه دهه اخیر بحث کیفیت سود مورد توجه خاص پژوهشگران قرار گرفته و تلاش بر این بوده است که با دست یافتن به یک روش منطقی و معتبر، کیفیت سود مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل              تاثیر­گذار بر آن شناسایی شود (دسای و همکاران[1]، 2009).

کیفیت سود زمانی مطرح می­شود که تحلیل­گران مالی تعیین کنند، تا چه میزان سود گزارش شده، منعکس کننده­ی سود واقعی است. برداشت عموم سرمایه­گذاران از مفهوم سود واقعی، سود حاصل از عملیات عادی است که قابل تکرار در سال­های مالی آینده و ایجاد کننده جریان­های نقدی است. مفهوم کیفیت سود به دو ویژگی سودمندی در تصمیم­گیری و ارتباط بین کیفیت سود و سود اقتصادی اشاره می­کند.

ظهور نظریه کیفیت سود

سود یکی از اساسی­ترین عناصر صورت­های مالی است که همواره مورد توجه قرار گرفته است و از آن به عنوان معیاری برای ارزیابی تداوم فعالیت، کارآیی و بازنگری ساختار قراردادهای نمایندگان واحد اقتصادی یاد می­شود. شواهد نشان داده است که سود حسابداری شاخص خوبی برای بازده­های سهام و پیش بینی   جریان­های نقدی آینده است، اما به دلیل استفاده از محدودیت­های محافظه­کاری و اهمیت در تعیین سود حسابداری، برخی از تحلیل­گران به این نتیجه رسیدند که سود اقتصادی نسبت به سود حسابداری، شاخص بهتری برای پیش­بینی جریان­های نقدی آینده است. سود اقتصادی نیز اولین بار توسط آدام اسمیت تعریف شد و سپس این تعریف توسط هیکس (1939) بسط داده شد. او سود را مبلغی تعریف کرد که شخص     می­تواند طی یک دوره مصرف کند و در آخر دوره دارای همان رفاهی باشد که در اول دوره داشته است.

نظریه کیفیت سود برای اولین بار توسط تحلیل­گران مالی و کارگزاران بورس مطرح شد، زیرا آنان احساس می­کردند سود گزارش شده قدرت سود را آن چنان که در ذهن مجسم می­شود نشان نمی­دهد. آنان دریافتند که پیش­بینی سودهای آینده بر مبنای نتایج گزارش شده، کار مشکلی است. افزون بر این، تحلیل­گران فهمیدند که تجزیه و تحلیل صورت­های مالی شرکت­ها به دلیل نقاط ضعف متعدد در اندازه­گیری اطلاعات حسابداری کار مشکلی می­باشد. سوال اساسی این است که چرا تحلیل­گران مالی در ارزیابی خود از سود خالص گزارش شده و یا سود هر سهم شرکت (بدون تعدیل ) استفاده نمی­کنند و جانب احتیاط را رعایت   می نمایند. پاسخ این است که در تعیین ارزش شرکت نه تنها به کمیت سود، بلکه باید به کیفیت آن نیز توجه شود. منظور از کیفیت سود، زمینه بالقوه­ی رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است. به بیان دیگر، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری شرکت بستگی ندارد بلکه به انتظار از آینده شرکت و قدرت سود آوری سال­های آینده و ضریب اطمینان نسبت به آن بستگی دارد.

عناصرکیفیت سود

ارقام سود از طریق انتخاب­های مدیران و حسابداران بین اصول پذیرفته شده حسابداری و قضاوت­های شخصی مدیران در مورد رویه­های به کارگرفته شده برای ثبت اطلاعات حسابداری تحت تاثیر قرار می­گیرد. گاهی اوقات مدیریت بنگاه اقتصادی از انتخاب­های حسابداری برای دستکاری سودها و گمراه کردن   کاربران بهره می­گیرد. افزون بر این، مدیران ممکن است عناصر سودها را برای بهتر از واقع نشان دادن وضعیت بنگاه اقتصادی دستکاری کنند و با این کار کیفیت سود گزارش شده را به حداقل می­رسانند، زیرا کسانی که برای تصمیم­گیری­های خود به سودهای مزبور اتکا می­کنند، دچار اشتباه شده و تحلیل­گران مالی نیز  نمی­توانند پیش­بینی صحیحی از توان سودآوری بنگاه اقتصادی در آینده انجام دهند. سیگال[2] (1979) معتقد است ارقام سود باید صداقت، قابلیت اطمینان و قابلیت پیش­بینی داشته باشند. صداقت یعنی باید به دور از هر گونه پیش­داوری و دستکاری برنامه­ریزی شده برای مطلوب نشان دادن وضعیت بنگاه اقتصادی باشند و قابلیت اطمینان نیز یعنی اینکه ارقام سودهای گزارش شده باید ارزیابی درستی از قدرت سودآوری شرکت ارایه دهند و نیز بتوان از طریق آنها روند سود آوری آینده را پیش­بینی نمود.

کیفیت سود را می­توان به سه دسته­ی پایداری سود، سطوح ارقام تعهدی و سود منعکس کننده­ی معاملات اقتصادی مربوط، تقسیم کرد. پایداری سود به معنی تکرارپذیری (استمرار) سود جاری است. هر چه پایداری سود بیش­تر باشد، یعنی شرکت توان بیش­تری برای حفظ سودهای جاری دارد و فرض می­شود کیفیت سود شرکت نیز بالاتر است. سطوح ارقام تعهدی نیز با کیفیت سود رابطه­ی معکوس دارد، زیرا هر چه میزان ارقام تعهدی سود بیش تر باشد، کیفیت سود شرکت کاهش می­یابد. هم­چنین، هر چه سود حسابداری که گزارش می­شود منعکس کننده­ی معاملات واقعی اقتصادی موجود باشد به همان اندازه کیفیت سود نیز افزایش می­یابد ( مک نیچالس[3]، 2002). 

روش­های ارزیابی کیفیت سود

به طور کلی چهار روش برای ارزیابی کیفیت سود به شرح زیر مطرح است :

1) روش مبتنی بر مربوط بودن با ارزش سهام :  در این روش ارتباط بین مقادیر مختلف سود و قیمت سهام (بازار) به کمک رگرسیون اندازه­گیری می­شود. هر چه میزان ضریب همبستگی تعدیل شده  بیش­تر باشد، سود متغیر مرتبط­تری با ارزش است ( بارس و همکاران[4]، 2001).

2) روش مبتنی بر محتوای اطلاعاتی :  در این روش ارتباط بین تغییرات قیمت یا بازده سهام، با سطوح یا تغییرات غیرمنتظره­ی مقادیر مختلف سود به کمک رگرسیون اندازه­گیری می­شود. هر چه میزان ضریب همبستگی تعدیل شده به یک نزدیک­تر باشد، نشان دهنده­ی بار اطلاعاتی بیش­تری است.

3) روش مبتنی بر توانایی پیش بینی :  در این روش مهم آن است که مقادیر گذشته سود بتواند مقادیر آینده را پیش بینی کند. هر چه میزان قدر مطلق میانگین خطای پیش بینی کمتر باشد، آن مقدار توانایی پیش­بینی بیش­تری دارد.

4) روش مبتنی بر سود اقتصادی :  در این روش بیش­تر معیارهای مبتنی بر پیش­بینی هزینه­ی سرمایه       مدنظر قرار می­گیرد. استنباط این است که این ارقام کیفیت بالاتری نسبت به سود حسابداری دارند. معیار ارزش افزوده اقتصادی از جمله معیارهایی است که بر این روش اتکا دارد (کارنل و لاندسمن[5]، 2003).

پیشینه تحقیق

در سال­های اخیر و به ویژه در نتیجه رسوایی­های مالی اخیر، توجه روز افزونی به موضوع کیفیت سود شده است. کیفیت سود مفهومی است که دارای جنبه­های متفاوتی است. به همین دلیل، تعاریف مختلف و معیارهای اندازه­گیری متفاوتی در رابطه با آن مطرح شده­اند که برخی از مهم­ترین آنها عبارتند از :  

روساین[6] (1999) سودی را با کیفیت­تر می­داند که پایدارتر باشد. از دید ریچاردسون و همکاران[7] (2001) کیفیت سود درجه ثبات عملکرد عایدات در دوره­ی آینده است. تعریف بنیش و وارگاس[8] (2002) از کیفیت سود احتمال پایداری عایدات جاری در آینده است. پنمن و ژانگ[9] (2002) کیفیت سود را توانایی سود در نشان دادن عایدات آینده تعریف می­کنند.

اسکیپر و وینسنت[10] (2003) کیفیت سود را مرتبط با سود مورد نظر هیکس می­دانند، یعنی ازدید آنان کیفیت سود حدی از صداقت است که عایدات گزارش شده در گزارش سود مورد نظر هیکس را نشان دهد. از دیدگاه هاج[11] (2003) کیفیت سود درجه تفاوت سود خالص گزارش شده از عایدات واقعی است.                    تعریف میخائیل و همکاران[12] (2003) از کیفیت سود نیز درجه ارتباط عایدات گذشته­ی یک شرکت با جریان، جریان نقدی آینده آن است.

وایت[13] (2003) کیفیت سود را میزان محافظه­کاری اعمال شده در سود گزارش شده می­داند. کرسکن هایتر و ملوماد[14] (2004) سود با کیفیت را سودی می­دانندکه به ارزش شرکت در بلندمدت نزدیک­تر بوده و حاوی محتوای اطلاعاتی بیش­تر باشد. اسکولر[15] (2004) کیفیت سود را به شکل رابطه­ی بین اقلام تعهدی وجریان های نقدی تعریف می­کند.

یکی از دلایل احتمالی تنوع در تعاریف به عمل آمده از کیفیت سود می­تواند نگاه­های متفاوت محققان به               جنبه­های گوناگون این مفهوم باشد. به همین دلیل، موضوع کیفیت سود موضوعی پیچیده به شمار می­رود و تاکنون هیچ محققی نتوانسته است تعریف جامعی از این مفهوم ارایه کند و یا شاخص کاملی برای آن بیابد.                 برخی از مهم­ترین تحقیقات انجام شده در رابطه با کیفیت سود به شرح زیر هستند:

اسلوان[16] (1996) در تحقیق خود نشان داد عملکرد سودآوری قابل انتساب به جزء تعهدی سود کمتر از بخش قابل انتساب به جزء نقدی است.

یافته­های پنمن و ژانگ (2002) بیان­گر این است که حسابداری محافظه­کارانه، منجر به کیفیت سود  می­شود.

ریچاردسون (2001) به این نتیجه رسید که اطلاعات اقلام تعهدی در زمینه کیفیت سود در یک بخش خاص از اقلام تعهدی ( مثلا اقلام تعهدی جاری ) متمرکز نیست.

ژی[17] (2001) نشان داد اقلام تعهدی غیرعادی نسبت به اقلام تعهدی عادی ثبات کمتری دارند و خود اقلام تعهدی عادی هم نسبت به جریان­های نقدی عملیاتی ثبات کمتری دارند.

فرانسیس و همکاران[18] (2003) شواهدی ارایه کردند که بیان­گر رابطه­ی مثبت بین آثار قیمت­گذاری الگوهای سودآوری و کیفیت سود است.

ریچاردسون (2003) به بررسی رابطه­ی بین فروش استقراضی سهام و کیفیت سود پرداخت. وی به این نتیجه  رسید افرادی که مبادرت به فروش استقراضی سهام می­کنند از اطلاعات اقلام تعهدی در مورد سود آینده استفاده چندانی نمی­کنند. افزون بر این، فروش استقراضی سهام در شرکت­های با اقلام تعهدی زیاد  پر هزینه است.

چان و همکاران[19] (2004) رابطه­ی محتوای اطلاعاتی کیفیت سود را با بازده آینده سهام بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که میان اقلام تعهدی و بازده آینده سهام رابطه­ی منفی وجود دارد.

فرانسیس و همکاران (2005) به این نتیجه رسیدند که کیفیت اقلام تعهدی بر هزینه­ی تامین مالی اثر     می­گذارد. افزون بر این، هزینه­ی سرمایه شرکت­های دارای اقلام تعهدی با کیفیت پایین، بیش­تر است.

هانلون[20] (2005) رابطه­ی بین مالیات و کیفیت سود را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که ثبات اقلام تعهدی و جریان­های نقدی برای شرکت­های دارای تفاوت زیاد بین دفاتر و اظهارنامه­های مالیاتی، کمتر است.

بال و شیواکومار[21] (2005) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که شرکت­های غیربورسی به دلیل وجود تقاضای کمتر برای گزارش­های مالی، کیفیت سود پایین­تری نسبت به شرکت­های بورسی دارند.

احمد[22] (2004) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کیفیت سود با واکنش بازار رابطه­ی معنادار و معکوس دارد.

گش و دیگران[23] (2004) کیفیت سود و ضریب واکنش سود را، هنگام افزایش با ثبات سود و فروش بررسی کردند. نتایج تحقیق آنان نشان داد، شرکت­های دارای رشد سود توام با افزایش فروش، از کیفیت سود و ضریب واکنش سود بالاتری نسبت به شرکت­های دارای رشد سود توام با کاهش هزینه برخوردار هستند.

پنمن و ژانگ (2003) در مطالعه­ی خود عوامل موثر بر کاهش کیفیت سود را در سال های پس از1990  میلادی بررسی کردند. در این تحقیق برای ارزیابی کیفیت سود، از دو معیار اقلام تعهدی اختیاری و ضریب واکنش سود استفاده شده است. نتایج نشان داد افزایش معنی­دار دامنه­ی اقلام تعهدی اختیاری و کاهش معنی دار ضریب واکنش سود، نشان دهنده­ی کاهش کیفیت سود در طول دوره­ی مورد بررسی است.

لوگی[24] (2004) در تحقیق خود کیفیت سود را با توجه به چاچوب مفهومی هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی آزمون کرد و به این نتیجه رسید که کیفیت سود شرکت­ها هنگامی که میزان مالکیت نهادی در آنها افزایش یابد، بهبود خواهد یافت. در این صورت اقلام تشکیل دهنده­ی سود شرکت­ها از مربوط بودن و قابلیت اتکای بالاتری برخوردار خواهند بود.

اسکیپر و وینسنت (2003) در تحقیق خود به بررسی معیارهای ارزیابی کیفیت سود پرداختند و نشان دادند که کیفیت سود علاوه بر معیارهای متداول به نوع و میزان قراردادهای منعقده بر اساس اطلاعات حسابداری نیز بستگی دارد.

چان و دیگران (2006) رابطه اقلام تعهدی ( تفاوت بین سود و جریان های نقدی ) را با بازده آینده سهام بررسی کردند و نشان دادند که شرکت­های با ارقام تعهدی زیاد در دوره­ی بعد از گزارش­گری اطلاعات مالی، بازده سهام آنها کاهش می­یابد. یک تفسیر از این نتایج این است که شرکت­ها با کیفیت سود پایین (یعنی  شرکت­هایی که ارقام تعهدی بالایی دارند ) در دوره­ی پس ازگزارش­گری سود، دچار افت بازدهی می­شوند، زیرا سرمایه­گذاران به مساله کیفیت سود پایین شرکت­ها پی می­برند و قیمت سهام را متناسب با آن تعدیل می­کنند.  

باروا[25] (2006) در مطالعه­ی خود معیارهای اندازه­گیری کیفیت سود را، با استفاده از ویژگی­های کیفی اطلاعات مالی مندرج در چارچوب نظری هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی، بررسی کرده است. نتایج حاصل از بررسی اجزای هر یک از ابعاد کیفیت سود نشان داد، شرکت­هایی با مربوط بودن و قابلیت اتکای بالای سود در مقایسه با شرکت­هایی که مربوط بودن و قابلیت اتکای سود آنها پایین است، ضریب واکنش سود و قدرت توضیحی رگرسیون قیمت – سود بالاتری دارند.

خواجوی و ناظمی (1384) ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام را با تاکید بر نقش ارقام تعهدی بررسی کردند. بر اساس یافته­های تحقیق میانگین بازده سهام شرکت ها، تحت تاثیر میزان ارقام تعهدی و اجزای مربوط به آن قرار نمی­گیرند.

نوروش و مجیدی (1384) درتحقیقی رابطه­ی کیفیت سود و هزینه­ی سرمایه را در شرکت­های  بورسی ایران بررسی کردند. نتایج تحقیق نشان داد که در دوره­ی مورد آزمون (1382- 1378) به استثنای سال 1379 رابطه­ی معکوسی بین کیفیت سود و هزینه­ی سرمایه وجود دارد.

ثقفی و کردستانی (1383) به بررسی رابطه­ی بین کیفیت سود و واکنش بازار به تغییرات سود نقدی پرداخته­اند. نتایج تحقیق نشان داد سرمایه­گذاران در بورس اوراق بهادار تهران هنگام واکنش به تغییرات سود نقدی، کیفیت سود شرکت­ها را در نظر نمی­گیرند.

نتیجه­گیری

محققان، تحلیل­گران و سرما

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






+ نوشته شده در چهار شنبه 21 دی 1390برچسب:,ساعت 21:45 توسط محمد تيموري |
مطالب پيشين
» آیا جستجو در تسهیل تکنولوژی شفافیت گزارشگری مالی را بهبود می بخشد؟
» تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه ( بورس اوراق بهادار )
» چارچوب گزارشگری عملکرد گسترش یافته برای حسابداری محیطی و اجتماعی
» ارزش متعارف در گزارش دهي مالي : مسائل و مشكلات در عمل
» تاثیر بهره مالکانه بر سودآوری شرکت های بورسی
» فرآیند کلی حسابرسی عملیاتی
» چرا تجدید ارزیابی دارایی ها برای سهامداران مهم است
» بورس با رفع 4 ریسک هیچ‌گاه حبابی نمی شود
» درجه ریسک‌پذیری بازارهای مختلف بورس
» فرق بورس با فرابورس چیست؟
» مفاهيم حسابداري صنعتي
» گزارش تطبیقی سیستم حسابداری دولتی کشورهای آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، انگلیس، و بین الملل
» بررسي روابط تعاملي بين ریسک جریان‌هاي نقدی آزاد، ساختار حاكميت شركتي و سیاست بدهی شركتها
» interactive review has been performed between free cash flows risk, debt policy and corporate govern
» توسعه و رشد دستگاههاي دولتي در كشور ما چگونه است؟ و اهميت آن در اقتصاد كشور چگونه است؟
» اصلاح بودجه در كشور ما چگونه انجام مي‌شود؟
» چرا برقراري نظام مالي دولتي مهم است؟
» تفاوت حسابداري دولتي با حسابداري ملي
» حسابداري ارزش منصفانه
» تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود (دکتر سید حسین سجادی)
» كيفيت سود





پيوندها


دانلود سریال گلشیفته دانستنيها بورس (زندان جذاب نقدینگی) بزرگترین مرجع کسب درآمد اینترنتی دانشگاه آزاد اسلامي قزوين بحث پيرامون حسابداري و حسابرسي کیت اگزوز زنون قوی چراغ لیزری دوچرخه همسریابی درگاه پرداخت اینترنتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش حسابداري و آدرس iraccounting.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

دانستنيها
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
سفارش آنلاین قلیون

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com